1942 Kom Torvid Rosengren med idén att bilda en scoutkår i Mörrum.

Han var intresserad av att jobba med ungdomar och hade snappat upp den nya ”trenden” scouting. Så den 9 juli 1942 hölls det första styrelsemötet och efter det började en grupp 8-åriga Mörrumspojkar på ”Vargungarna”. För från början var det endast pojkar i kåren men flickorna ville ju också vara med så de startade flickscouting som då hette ”Blåvingarna”.

Det var inte förrän på 60-talet som grupperna slogs ihop.

Sedan har många scouter varit med i Mörrums scoutkår.

Inom scouting är alla välkomna!

Scouterna är mer aktuella än någonsin och samlar unga som vill utvecklas och ha roligt i den lilla gruppen, där alla är viktiga och har en plats. I Scouterna är alla lika mycket värda och tillsammans bidrar vi till ett öppet samhälle präglat av mångfald och respekt.

Sista åren har scouting över världen ökat rejält. Detta märks även i Mörrum som i dagsläget har över 100 aktiva medlemmar. Varje vecka är det 5 olika avdelningar som har möte i de Röda stugorna strax söder om Mörrum. Vi har medlemmar i alla åldrar med de aktiva grupperna är från Bäver som är 7 år gamla och uppåt.